Saulin lautapeliblog

Sunday, October 15, 2006

Domaine, Karibia sekä Capitol

Aloitimme lauantaina pelaamaan Domainea noin puoli kuuden aikaan iltapäivästä. Mukana oli itseni lisäksi Marko, Lade sekä Saku. Minulle ja Sakulle tämä oli toinen peli, Markolle ja Ladelle ensimmäinen. Minä olin valkoinen, Saku sininen, Marko punainen ja Lade oranssi (kun katsot kuvaa). Pelin aika alkuvaiheessa tapahtui pelin kannalta ratkaiseva käänne, kun Lade sai kahdella muurin asennuksella rakennettua itselleen yhtäkkiä todella ison alueen saaden muistaakseni peräti 24 voittopistettä (neljän henen pelissä voittoon vaaditaan 30 voittopistettä). Siinä sitten sekä minä että Saku yritimme haastaa Lauria laittamalla ritareita alueillemme ja yrittämällä hyökätä hänen kimppuun. Mutta kun Lauri sitten teki yberit ja hyökkäsi kimppuuni tappaen yhden ritarini (toinen kahdesta), niin pelästyin tästä kovin ja tein heti seuraavaksi rauhan hänen kanssaan (koska kyseisellä alueella oli kaksi kaivosta tuottaen joka kierroksella kaksi kultaa). Tämän jälkeen en enää pystynyt haastamaan Lauria pelissä, ja jäin tämän yhden alueeni kanssa aika jumiin. Sakulla ei myöskään ollut tarpeeksi paukkuja haastaa Ladea, ja täten voiton alkutahdit oli jo tehty. Marko rakensi muureilla laajaa aluetta keskelle ja sai kun sainkin sen tehtyä ennen kuin pääsin toisella alueellani valtaamaan alueita häneltä. Koska tämä alue oli keskellä, niin siinä oli myös 5 voittopisteen arvoinen linnakin mukana. Pelasimme pelin loppujen lopuksi loppuun asti niin, että minä jäin viimeiseksi (yllätys yllätys!) 16 voittopisteellä, Marko sai 19, Saku 20 ja Lade 23 pistettä. Loppujen lopuksi kaikki pelaajat olivat suht lähellä toisiaan, seitsemän pisteen sisällä.

Karibia oli viihdyttävä

Ostin juuri samana päivänä Karibian Anttilasta 15 eurolla, ja oli kiva päästä heti kokeilemaan sitä. Peli oli ihan viihdyttävä ja yksinkertainen pelimekaniikaltaan. Pelissä jokaisella pelaajalla on tietty määrä rommia, jolla he voivat yrittää lahjoa kuuden laivan kapteeneja, jotta he antautuisivat merirosvoille ja suostuvat viemään laivansa minne rosvot vaan suinkin haluavat. Pelissä siis pelaajat eivät varsinaisesti omista yhtään laivaa, mutta he voivat päästä ohjaamaan laivoja mikäli voittavat "rommihuutokaupan". Ihan hauska idea! Pelissä voi lahjoa kapteeneja 5,4,3,2,1,0 sekä -1n rommitynnyreillä (-1 tarkoittaa, että kuka tahansa nyt voittaakin kyseisen laivan huutokaupan, niin kyseinen laiva voi liikkua voittajatynnyrin monta ruutua -1 ruudun verran). Pelin voittaa se, joka saa ensiksi kerättyä tietyn summan ryöstösaalista, neljän hengen pelissä 31.000 paikallista valuuttaa. Pelissä laivat on aakkostettu A-F nimisillä nimillä. Laivat yritetään ryöstää jokaisella kierroksella A-F järjestyksessä. Näin ollen vaikka laivassa B olisi hyväkin aarre, niin mikäli laiva A ehtii sen ryöstää ennen kuin laiva B pääsee edes liikkumaan, niin se voi surettaa laivan B:n huutokaupan voittajaa. Tämäntyyppisiä tilanteita pelissä tuli useita! Etenkin Lade kunnostautui ylläreiden tekemisessä. Pelaamassa muuten oli itseni lisäksi Sanna, Lade sekä Saku, pelihän oli korkeintaan neljän pelattava.
Pelissä Lade näki parhaiten joka kierroksella mahdollisuudet tehdä rahaa varmasti ja tehokkaasti, toki Saku oli koko ajan hyvässä vanavedessä. Muistaakseni Lade voitti ja Saku oli toinen. Itse olin selkeähkösti kolmas ja Sanna alkukangerteluiden jälkeen oli hyvästä noususta huolimatta neljäs. Tämä peli oli kepeähkö, mutta hauska ja ärsyttäväkin kun toisten suunnitelmat usein sotkevat omat suunnitelmat. Tätä peliä pelaan mieluusti uudelleenkin.

Hieman puuduttava Capitol

Tässä pelissä oli myös mukana itseni lisäksi Sanna, Lade sekä Saku. Tässä rakennetaan taloja kolmelle eriväriselle alueelle, ja koitetaan kahmia mahdollisimman monta voittopistettä jokaisen vuoron jälkeen (joita on yhteensä neljä). Jokaisen vuoron päätteeksi on huutokauppakierros, jossa huutokaupataan kaksi puistoa sekä yksi amfiteatteri tai temppeli eniten huutaville.
Jos muut pelit menivät Ladelta putkeen niin viimeinen peli teki ison poikkeuksen. Lade oli alusta asti vaikeuksissa saada ykkös- tai kakkossijasta jaettavia pisteitä alueista ja lopputuloksissa hän oli selkeä neljäs. Sanna taisteli pitkään johtoasemasta, mutta kun hän ei saanut viimeisillä kierroksilla temppeleistä tarvittavia lisäpisteitä jäi hän kolmanneksi. Itse olin kolmen kierroksen ajan johdossa, ja voitto oli jo häämöttämässä KUNNES tein viimeisellä kierroksella kardinaalimokauksen tehdessäni LIIAN KORKEAN rakennuksen, enkä sitten voinut asettaa sitä mihinkään! (kts. kuva!) Itse en viimeisellä kierroksella saanut asetettua yhtään rakennusta pelilaudalle. Ja vielä huutokaupatkin menivät minulta aivan penkin alle. Tästä johtuen Saku nousi kahdella voittopisteellä ohitseni. Tästä jäi kyllä jossiteltavaa... Vaikka peli olikin kärjen osalta tiukka, niin peli oli kuitenkin kuivahko, ja interaktio muiden pelaajien kanssa jäi jotenkin vaillinaiseksi. Hyvät elementit, mutta ei oikein kolahtanut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home